Science Park | 2020-05-06

Idéer - vägen ur krisen?

Kan nya idéer och förbättrade idéer vara vägen ur krisen var frågan på den senaste upplagan av Företagens Corona-linje. Louise Oscarson från Almi höll i trådarna och hade till sin hjälp Gert Hanner från Avalon Innovation, Fredrik Albertson från ITK Envifront samt Louise Plym från Plym projekt.

I vanliga fall är det lätt att arbetet med idégenerering drunknar i vårt dagliga arbete. Men nu är den vanliga vardagen satt på paus och vi är så gott som alla tvungna att tänka nytt. Och om vi gör oss beredda kan Corona-krisen ge oss en möjlighet att framöver ta marknadsandelar,  på nära håll inom områden som vi sett vara sårbara i en global kris.

Hur gör man då för att komma fram till bra idéer? Jo, man måste göra sin hemläxa genom att omvärldsbevaka, identifiera problem och ta reda på behov. Kan två gamla idéer sättas samman till en ny? Kan vi använda vår maskinpark till något annat än vanligt, kan vår personal utföra andra uppgifter? Gissa inte. Gör tester, gör om och gör rätt. Sätt upp mål och mät.

Nätverk är viktigare än någonsin och att involvera andra personer än de man brukar. Om man frågar 20 personer inom ett visst område får man svar på över 90 % av nödvändiga krav och behov! Så klart ska du ha dialog med kunder och leverantörer, men våga också bjuda in lokalvårdaren och studenten – de som kan ha helt andra perspektiv.

Det är extra viktigt med snabb och effektiv kommunikation, att våga sig in i nya plattformar som kan få vara lite operfekta. Det är här och nu vi behöver en snabb interaktion och att vi nu vågar mötas på ett sätt som framtidens arbetskraft redan är vana vid att kommunicera på. Våga lägga e-post och bifogade filer åt sidan och koppla upp er från hemmasoffan med tvätten liggande bredvid, skicka snabba röstmeddelanden, tumme upp till den som har ordet och rita tillsammans på en digital whiteboard!