Science Park | 2014-01-22

Skydda dig från kundernas konkurs

Håkan Hallbäck gästade idag Videum Science Park för ett kort seminarium om hur man kan försöka skydda sig om/när en kund eller leverantör går i konkurs. Här följer en kortkort summering: 

- Kolla upp kunder och leverantörer. Vilka är det jag tänker göra affärer med? Ta kreditupplysningar, kolla upp på Ratsit.se. Titta även på bolagsföreträdare som VD och styrelse. Känns det inte bra, så är det troligtvis inte bra. 
- Häng inte upp verksamheten på EN kund eller leverantör. Det blir för sårbart. 
- Delfakturera arbeten. 
- Ha inte större kundfodran än att verksamheten tål att tappa den. 
- Ta säkerheter som borgen eller bankgaranti. 
- Se till att själv betala dina skatter och fakturor i tid. 
- Undvik att betala i förskott, dvs innan du fått din vara eller din tjänst. 
- Skriv tydliga avtal! 

Tack Håkan Hallbäck från Linneuniversitetet för insynen i den viktiga juridiken för att skydda mig och mitt företag i en situation där en kund eller leverantör går i konkurs! Vi hoppas på fortsatt samarbete.