Vad är virtual reality?

Virtual reality (VR) är när man med hjälp av datorteknik skapar en simulerad miljö - tagen från verkligheten eller uppdiktad. En enkelt simulerad värld kan du se i en webbläsare på datorn genom att vrida runt vyn med hjälp av en mus eller tangenter. Mer känsla får man genom att placera en smartphone i en cardboard där dina huvudrörelser påverkar vilka vyer du ser. Tekniken består av en skärm framför varje öga som skapar ett 3D-djup i bilden. En accelerometer registrerar hur du rör ditt huvud och du kan då kika runt i den virtuella världen. Vår hjärna luras att tro att det ögonen ser också är den verklighet vi befinner oss i.

Även om tekniken fungerar på dator och i en cardboard är det först med ett riktigt headset som det blir en äkta VR-upplevelse. När du dessutom kan påverka det som händer genom interaktivitet kombinerat med fri rörlighet kan det vara svårt att tro annat än att man faktiskt har förflyttats till den virtuella världen. Bara fantasin kan nu sätta gränser för olika användningsområden med VR.

Kort VR-historik

Tanken att med bilder ge en illusion av att förflyttas till en annan värld är inte ny. Stora panoramabilder och realistiska avbildningar i verklig storlek gjordes av konstnärer redan för mycket länge sedan. För snart 200 år sedan kom man på att den mänskliga hjärnan uppfattar tvådimensionella bilder som tredimensionella när man tittar på två likadana bilder genom ett stereoskop.

Man brukar säga att den första maskinen för virtual reality (VR) skapades runt 1960. Sensorama, som maskinen hette, visade film i 3D med vidvinkel och upplevelsen förstärktes med stereoljud, vindmaskin och dofter. Den blev dock aldrig någon succé och vi fick vänta till 1990-talet tills VR blev intressant igen. Då dök VR-simulatorer upp och några spelproducenter gjorde egna VR-enheter. Anledning till att det då aldrig slog igenom var helt enkelt att det inte fungerade bra. Datorerna hade inte kraft att visa tillräckligt många bilder och optiken var dyr.

Idag är tekniken redo för ett kommersiellt genombrott. Våra smartphones som nu har bra upplösning har gjort att känslan av VR blivit tillgängliga för alla. Datorer med tillräckligt kraft finns till rimligt pris och stora aktörer har investerat i utvecklingen. Ny mjukvara och nya produkter dyker nu ständigt upp på marknaden.